Mohsin Publications انتشــارات محســن

Sunday, September 23, 2007

مائوتسه دون: زندگینامه مختصر

مائوتسه دون: زندگینامهجزوه‌ای در هشتاد صفحه در مورد زندگی و مبارزات مائوتسه‌دون رهبر گرامی خلق چین. این جزوه بر اساس کتاب‌های «مائوتسه دون زندگينامه‌ -‌ ارزيابی‌- ‌يادها» (بيجنگ ١٩٨٦)، «تاريخ فشرده‌ی چين» (بيجنگ ١٩٨١)، چند شماره «بيجنگ رويو» و شماری از سايت‌های اینترنيی تهيه شده است.

از متن جزوه:

در مورد شخصيت فردي مائوتسه دون و جايگاه رفيع او بين مردم چين فراوان گفته شده است اما شايد اين جمله از ادگارسنو جامعتر از همه باشد که در همان معروفترين کتابش «ستاره سرخ برفراز چين» (١٩٣٧) آمده است: «آنچه به او ابهت می‌‌بخشد اينست که او فقط رهبر يک حزب نبوده بلکه برای ميليون‌ها چينی واقعاً بسان يک آموزگار، سياستمدار، استراتژيست، فيلسوف، شاعر، قهرمان ملی و بزرگترين آزاد کننده در تاريخ مطرح می‌‌باشد.»

بدون شک از برجسته‌ترين جهات شخصيت او اعتماد به خود در درک و چگونگی حل مسايل انقلاب چين در شرايطی بود که استالين به عنوان رهبر بلامنازع پرولتاريای جهانی پذيرفته شده بود و کمينترن در مرکز توجه احزاب کمونيست قرار داشت. مائوتسه دون دنباله‌رو بدون قيد و شرط استالين و کمينترن نبود و در رهبری حزب از تحليل خود و از وضع مشخص چين حرکت می‌کرد و زير بار فشار از هيچ سو نمی‌رفت. او با آنکه استالین را به صفت رهبر کبیر انقلابی می‌ستود، از نشان دادن ریشه های ایدئولوژیک اشتباهاتش چشم نپوشید.




download PDF file

Labels:

1 Comments:

  • ba salam
    rofagha in ketab kei amade va montasher mishe? bi sabrane montazere entesharesh hastam ta un ro bekhunam va baraye rofagha ersal konam!!!
    ba khaste nabashid
    shahab

    By Anonymous Anonymous, at 7:07 AM  

Post a Comment

<< Home